Odszkodowanie za opóźniony lot – poradnik
Nikt nie lubi anulacji czy opóźnień lotniczych. Nie sprzyja to wakacyjnemu nastrojowi, a i tak zawsze sama podróż jest męcząca. Jakie są nasze prawa i ewentualne procedury postępowania – co zrobić, kiedy nasz lot jest opóźniony?
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?
Jeśli dotarliście do miejsca wakacyjnego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem, zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego należy się odszkodowanie od linii lotniczej. Ważne – prawa pasażera mają zastosowanie:
– w przypadku lotów w obrębie UE obsługiwanych przez linie z UE lub spoza UE,
– w przypadku lotów z kraju spoza UE do EU obsługiwanych przez linie lotnicze z UE,
– w przypadku lotów z UE do kraju spoza UE obsługiwanych przez linie z UE lub z kraju spoza UE.
Kiedy nie dostaniemy odszkodowania?
Przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania, jeśli odwołanie czy opóźnienie lotu jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, takimi jak:
– klęski żywiołowe,
– strajki,
– zagrożenie bezpieczeństwa,
– uderzenia ptaków,
– złe warunki atmosferyczne,
– zamknięcie pasa startowego.
Gdzie złożyć wniosek o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?
W pierwszej kolejności reklamację powinniśmy złożyć bezpośrednio do linii lotniczej. Jeżeli za problemy w realizacji lotu winę ponoszą linie lotnicze, należy się nam odszkodowanie w wysokości:
– 250Eur – loty do 1500km,
– 400Eur – loty w UE dłuższe niż 1500km i inne loty między 1500-3500km,
– 600Eur – dalekie trasy.
Do wniosku należy dołączyć wszystkie dokumenty podróżne takie jak karty pokładowe, bilety, potwierdzenie rezerwacji, potwierdzenie opóźnienia wydane przez personel linii lotniczej.
Jeśli po 30 dniach nie otrzymamy odpowiedzi, możemy spróbować ponownie kontaktować się z linią lotniczą, lub skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Pasażera.
W przypadku, kiedy nadal przewoźnik nie przyjął reklamacji, bądź zwyczajnie nam brakuje czasu i chęci na zajmowanie się sprawą, możemy skorzystać z firm pośredniczących, które uzyskają pieniądze, o ile oczywiście rzeczywiście opóźnienie miało miejsce i nie było spowodowane okolicznościami nadzwyczajnymi. Co ważne, firmy te pobierają prowizję dopiero w przypadku uzyskania odszkodowania. Można z nimi skontaktować za naszym pośrednictwem (zakładka „opóźniony lot”).
Czy w przypadku opóźnienia lotów łączonych należy się odszkodowanie?
Często by dostać się do miejsca docelowego nasza podróż składa się z dwóch (lub więcej) odcinków. Jeśli pierwszy lot jest opóźniony i nie zdążymy na kolejny, linia lotnicza ma obowiązek zagwarantować nam alternatywne połączenie. Może to być przelot inną linią lotniczą współpracującą, kolejny możliwy lot nawet za kilka godzin, a nawet następnego dnia. W celu uzyskania opcji alternatywnej musimy zgłosić się do siedziby/okienka przewoźnika na lotnisku, z którego mieliśmy odlecieć zgodnie z tablicą odlotów. Jeśli kolejny możliwy lot jest dopiero następnego dnia, linia lotnicza ma obowiązek zagwarantowania nam noclegu oraz posiłku. Niezależnie od tych świadczeń, nadal możemy się ubiegać o odszkodowanie za opóźniony lot.
Jeśli macie jakiekolwiek pytania dotyczące opóźnień lotów zapraszamy do kontaktu z nami (zakładka kontakt).